۱۳۸۷ آذر ۷, پنجشنبه

فارسی را پاس بداریم

سلام
حتماً شما، خواننده عزیز یک فارسی زبان هستید، اگر نبودید که این متن را نمی‌تونستید بخوانید. یه شوخی بود، به دور از شوخی، شما هم زبان مادری خود را دوست دارید و برای آینده آن نگرانید، خیلی از افراد هم اکنون از اینکه کلمات عربی وارد زبان فارسی شده‌اند ناراحت هستند و دوست دارند فارسیِ پارسی صحبت کنند. خوب حالا وارد این بحث نمی‌شم ولی می‌خواهم بگم برای خدمت به فارسی باید از همین فارسی که داریم فعلاً نگه‌داری کنیم(این نظر شخصی است). از وقتی وبلاگ نویسی فارسی شروع شده، موقعیت خوبی برای همه چه فرهیخته و چه سیکله ایجاد شده تا حرف خودشون را بزنند، ولی در این موقعیت بزرگ آفتی هم هست که من اسمش را گذاشته‌ام «بی‌بندباری نوشتاری». یعنی چه؟ بدین معنا که هر شخصی هر جور با هر دیکته‌ای متن خودش را می‌نویسد، با نوشتن محاوره‌ای اشتباه نشود، ما ملتی هستیم که کمتر وقت برای مطالعه می‌گذاریم، و از سوم راهنمایی هم دیگر درس دیکته (املاء) نداریم به همین علت شکل کلمات از ذهن فراموش می‌شود. اگر روزی ۱-۲ مقاله از روزنامه‌ای را بخوانیم شکل صحیح کلمات را از یاد نخواهیم برد. حالا برگردیم به موضوع بحث، بعضی از کلمات به صورت اشتباه در سایت‌ها و وبلاگ‌های فارسی جا افتاده از جمله آنها کلمه حاضر است که با ظ نوشته می‌شود، علت این اشتباه چیست؟ بی‌بندباری نوشتاری.
من هر سایتی را که میدیدم این اشتباه را دارد، تذکر می‌دادم. بعضی‌ها قبول می‌کردند و بعضی‌ها اصلاً انگار نه انگار، یا اینکه آن قدر در این بی‌بند‌باری غرق شده‌اند که بیرون این باتلاق را فراموش کردند.
من تصمیم گرفتم از افرادی که این کلمه را درست می‌نویسند کمک بگیرم و جنبشی برای نجات فارسی ایجاد کنم. برای این کار من دو تا بنر(در اندازه تبلیغاتی) برای این موضوع ساخته‌ام که از دوستان خواهش دارم آنها را از لینک‌های پایین دریافت کنند و در سایت‌های خود قرار بدهند تا در دید باشد و به افراد برای رهایی از این بی‌بندباری نوشتاری کمک کنیم. به امید آن روز.
البته بی‌بندباری مختص به همین کلمه نمی‌شود، در بنرهای بعدی به کلمات بعدی می‌پردازیم.
از افرادی که این تصاویر را دریافت می‌کنند خواهشمندم اسم سایت خود را در قسمت نظرات این پست قرار بدهند تا آماری از دوستانی که به این حرکت پیوستند را داشته باشم. البته اجباری نیست و به قول معروف مستحب است D:

بنر به صورت عمودی
بنر به صورت افقی
بنر عمودی کوچک

بنر ها را به همین پست نه وبلاگ، لینک دهید. ممنون
http://farhadix.blogspot.com/2008/11/blog-post_27.html

هیچ نظری موجود نیست: